Skip to main content

‘’Odin Mondvalsen’’, libri i pazakontë, që cimbis plagët e pambyllura




‘’Njohja me dhimbjen, të bën të pathyeshëm.’’

Kasem Trebeshina është shkrimtar, poet e dramaturg, tepër i vecante i letrave shqipe. Fati deshi, që vepra dhe figura e tij të denigroheshin për vite me rradhë, gjatë kohës së regjimit komunist e ai vetë të vuante dënimin në burgun më të egër të historisë së Shqipërisë, për 30 vite të jetës së tij.
Trebeshina ishte një njeri revolucionar dhe në veprat e tij përcillet lirisht fryma bashkëkohore, moderne dhe e pazakontë për autorë të tjerë shqiptar.

Në novelën e tij ‘’Odin Mondvalsen’’ ai përshkruan jetën politike dhe shoqërore, sipas mendimeve dhe kujtimeve të një të sëmuri psikik,i cili vuan në spitalin e burgut, gjatë regjimit komunist. Ngjarjet nuk kanë një rrjedhë logjike dhe as nuk respektojnë kronologjinë. Ato vijnë të shkëputura, të vështira për t’u deshifruar  dhe të pakuptueshme.

Në mënyrë të cuditshme, por njëkohësisht tepër të hollë dhe të koklavitur shfaqet transformimi i njeriut gjatë diktatures, denigrimi i dinjitetit njerezore, humbja e të drejtave themeltare, vuajtjet e panevojshme, lufta e klasave, shtypja e intelektualeve, figura e diktatorit dhe gjithë mekanizmat e pështirë, që ai  kishte krijuar për të shpërfytyruar popullin e për të ruajtur postin e tij.

Personazhi kryesor, i cili vuan për vite të tëra jo vetëm sëmundjen, por dhe izolimin në kushtet e një burgu të tmerrshëm  e ka humbur krejtësisht lidhjen me realitetit. Asnjëherë gjatë veprës nuk shfaqet arsyeja pse ai është dënuar e bugosur, sepse një i sëmurë mendor është i pambrojur moralisht, fizikisht e mendërisht të përballet me një akuzë mbi një sulm politik.

I semuri shpreh gjithmonë mendimet, të cilat i kalojnë në mendje dhe nuk ka fuqinë mentale të njohi rrezikun e të ndalojë veten kur logjikisht është duke thënë dicka të ndaluar, e cila mund të rëndojë pozitat e tij e tij kushtojë shumë, por fundja cfarë i ka mbetur atij te gjorit. Ai është si një femijë i pambrojur, i ciltër, i cili nuk e njeh rrezikun dhe nuk di të gënjejë. Gjithashtu, gjatë rrëfimit duket se i sëmuri flet për një histori dashurie, të cilën e përshkruan si mes ëndrrës dhe iluzionit e halucinacioneve. Një histori,  e cila nuk del kurrë e qartë mjaftueshëm dhe nuk zbulohet plotësisht.

Ndër të tjera, një e vecantë e këtij romani është forma e tij. Ky roman nuk ndjek një rrjedhë kronologjike dhe as nje rrjedhë koherente. Kapitujt paraqiten të ngatërruar, jo sipas rradhës klasike, që ne jemi mesuar të lexojme, e për rrjedhojë edhe ngjarjet gërshtohen me njëra-tjetrën në një mënyrë të cuditshme.

Ky roman përcaktohet si me karakter surrealist, pikërisht prej deformimeve të pazakonta , të cilat  hasen në të.

Në përfundim mund të them se një roman i tille është një sënduk pandore per historinë e dhimbshme, të cilën kanë kaluar qindra e mijëra vetë në vitet e ‘’Mbretërisë së Hadit’’. Gjithashtu, gjinia e tij e vecantë në të shkruar e ben një magji lënduese, por njëkohësisht interesante.

Fundjava mund të jetë koha më e mirë, për të njohur historinë e për t’u përfshirë në penën e Trebeshinës.

Ju ftoj në leximin e ‘’Odin Mondvalsen’’,

©RE

Comments

Popular posts from this blog

Vargjet e lira dhe mesazhet e Migjenit

Në letersinë shqipe, kur në mendje na vijnë vargjet e lira dhe një ndryshim rrënjësor i formës dhe përmbajtjes të zakontë të poezive, menjëherë na kujtohet Migjeni dhe vargjet e tij të lira. Poezitë e tij janë një paraqitje e zhveshur e realitetit të dhimbshëm, e botës së harruar, e problemeve ekzistencialiste dhe e fenomeneve të cilat dukeshin të rëndomta dhe nuk fliteshin në letërsi, me mendimin se Shqipëria kishte nevojë për patriotizëm dhe atdhedashuri për të ngritur në piedestal frymën atdhetare, përpara problemeve të rënda të përditshmërisë. Vargjet e lira të Migjenit hodhën poshtë të gjitha kufijtë, barrierat dhe klishet. Forma e tyre ishte e crregullt, e lirë dhe e pakufizuar nga kanone të paracaktuar, rimë apo ritëm i brendshëm. Më e lirë akoma ishte përmbajtja, e cila u kthye në himn për kryengritjen kunder varfërisë, padrejtësisë, urisë dhe dhimbjes njerëzore. Vepra ndahet në disa pjesë: Së pari,  Këngët e pakëndueme , të cilat shfaqin një rebelizem të au

‘’Katedralja e Parisit’’ dhe madhështia e Hygo

Java duket se fluturon e bashkë me të vjen dita kur prezantojmë me ju leximin e kohëve të fundit. Nga një bisedë me një mikeshë të krijuar së fudmi, me të cilën jemi gjendur në Klubin e Librit #rrembelibrin, mu kujtua një nga librat, që kam lexuar më me dëshirë gjatë viteve të gjimnazit, ‘’Katedralja e Parisit’’ shkruar nga Viktor Hygo. Vrapova drejt bibliotekës së familjes dhe iu riktheva kësaj kryevepre botërore që atë natë. Nuk munda ta lëshoja nga duart deri ditën e ardhshme dhe në mendje më vërshonin dhe një herë të gjitha ngjarjet e rikujtuara e cdo emocion, të cilin kisha përjetuar nëpërmjet këtij libri. Viktor Hygo konsiderohet si një nga autorët më të mëdhenj të letërsisë frënge e njëkohësisht të asaj botërore. I njohur ndryshe si babai i romantizmit, në veprat e tij dallohet qartë prania e rëndësishme e konceptit "turmë" dhe pikërisht kjo përbën një nga idetë themeltare të tij, ku sipas tij para feudalëve qëndrojnë me autoritetin maksimal për

‘’Shtëpia misterioze’’, kënaqësia e ditëve të verës

Java fluturoi dhe takimi i përhershëm i së shtunës me një libër ndër duar na gjeti në bregun e detit, me aromën e kripes e të rërës. Këtë javë në #njetuferrezeshneperre do flasim për një nga autorët më të mëdhenj francez. Në të vërtetë nuk është   hera e parë që sugjerojmë një libër të Honore de Balzak, por veprat e tij realiste, të bukura, njerëzore e të vërteta nuk mund të bëhen kurrë të përsëritura. Këtë javë do flasim për ‘’Shtëpia misterioze’’, një tregim i shkurtër i Balzakut. ‘’Shtepia misterioze’’ është botuar për herë të parë më 1831 dhe është pjesë e ‘’Komedisë Njerëzore’’. Ky tregim nis me mister që në faqet e para të tij. Dr. Horace Bianchon haset gjatë qëndrimit të tij në qytetin e Vendôme me një shtepi mistike, ku pemët, barishtet e gjelbërimi kishte gjalluar si pa të keq, e ku zogjtë, zvarranikët, macet e brejtësit bashkëjtonin e zhurmonin në shtepinë e braktisur, të cilën me shumë gjasa e gjenin si të tyren. Gjithcka që e bënte shtëpinë misterioze e cimbis

Shkruhemi së bashku

Name

Email *

Message *